希望するご予約を
お選びください

×閉じる
お知らせ
2023.05.26 #topics

外国人旅行者向けの迅速な医療ケアを実現

現在、日本では多くの外国人旅行者が滞在しています。しかし、彼らが日本語が話せない場合、病気になった際には困難が生じます。そのような状況に対応するため、イーヘルスクリニック新宿院は、外国旅行者が病気になった際に迅速に対応できる”直接でもオンラインでも医療を受けることができるクリニック”として、対応体制を整えています。また、今後は外国人に向けにサービスを提供する旅行、宿泊、傷害保険などの各事業者の皆様と連携を強化してまいります。

 

コロナ禍が終息に向かっている現在、海外からの旅行客は増加しています。
日本政府観光局(JNTO)が発表した2023年1月の訪日外国人数は約150万人で、2022年12月の137万人から12万人増加しています。コロナ禍前の2019年1月の訪日外国人数は約270万人に近づく回復率を示しています。

訪日外国人をはじめ、在留外国人の増加に伴い、日本語が話せない外国人患者を受け入れる医療機関は増加してるものの、まだ需要に対して供給が追いついでおらず、医療機関では外国人患者の受け入れ体制の整備が急務となっています。

 

このような状況を踏まえ、イーヘルスクリニック新宿院は、”直接でもオンラインでも医療を受けることができるクリニック”として、外国旅行者が病気になった際に迅速に対応できる仕組みを整えています。

<特徴>
・英語と中国語が話せる医師が直接対応します。
・診断書や領収書は英語や中国語で発行できます。
・直接の来院だけでなく、オンライン診療および薬の配達(ホテルなどへ)にも対応しています。
・外国旅行者向けの専門外来を開設しました。
-発熱外来(COVID-19 PCR、インフルエンザ抗原、膀胱炎、胃腸炎など)
-不眠外来
-性感染症外来(クラミジア、淋菌の検査や治療、梅毒やHIVの検査)
-勃起不全(ED)外来など

イーヘルスクリニック新宿院は、外国旅行者が病気になった際に迅速に対応できるための体制を整えており、いつでも必要な時に直接またはオンラインで医療を受けることができます。我々のクリニックでは、英語と中国語が話せる医師が直接対応し、外国旅行者向けの専門外来を開設しています。診断書や領収書は英語や中国語で発行可能であり、直接の来院だけでなく、オンライン診療および薬の配達(ホテルなどへ)にも対応しています。

外国人患者のニーズに即した柔軟なサービスを提供し、安心して日本での医療を受けられる体制を今後も整えていきます。

 

【天野 方一】
医師/公衆衛生学修士(MPH)/博士(公衆衛生学)
eHealth clinic新宿院 院長、帝京大学大学院公衆衛生学研究科非常勤講師、帝京大学ちば総合医療センター第三内科(腎臓内科)非常勤医師など

埼玉医科大学卒業後、都内の大学附属病院で研修を修了。東京慈恵会医科大学附属病院、足利赤十字病院、神奈川県立汐見台病院などに勤務、研鑽を積む。2016年より帝京大学大学院公衆衛生学研究科に入学し、2018年9月よりハーバード大学公衆衛生大学院(Harvard T.H. Chan School of Public Health)に留学。予防医療に特化したメディカルクリニックで勤務後、2022年4月東京都新宿区に「eHealth clinic 新宿院」を開院。複数企業の嘱託産業医としても勤務中。

日本腎臓学会専門医・指導医、抗加齢医学会専門医、日本医師会認定産業医、公衆衛生学修士、博士(公衆衛生学)の資格を有する。

 

【イーヘルスクリニック 新宿院】

 

所在地:東京都新宿区新宿2-6-4 新宿通東洋ビル 3F
院長:天野方一医師
HP:https://ehealthclinic.jp/
「医療を通じ「働き盛りの人・家族」の健康を支え、社会をエンパワーメントする。」をミッションとする医療クリニック。デジタルやオンライン診療を最大限活用することで、患者一人ひとりのニーズに寄り添った診療体験の創出を目指す。企業向けの健診・メンタルヘルス・産業医等の医療ソリューションを提供している。

 

*JNTOによる訪日外国人とは、法務省集計による外国人正規入国者から、日本を主たる居住国とする永住者等の外国人を除き、これに外国人一時上陸客等を加えた入国外国人旅行者を指す。駐在員やその家族、留学生等の入国者・再入国者は訪日外国人数に含まれるが、乗員上陸数は含まれない

 

Enhancing Healthcare Accessibility for Foreign Visitors: eHealth clinic Shinjuku

Today, many foreign tourists are staying in Japan. However, if they do not speak Japanese, they may experience difficulties when they fall ill. In response to this situation, eHealth clinic Shinjuku has established a response system as a “clinic where medical care can be received both in person and online” that can quickly respond to foreign travelers when they become ill.
In the future, we will also strengthen cooperation with travel, accommodation, and accident insurance companies that provide services to foreigners.

As the COVID-19 pandemic is winding down, the number of international travelers is increasing. The Japan National Tourism Organization (JNTO) announced that the number of foreign visitors to Japan in January 2023 will be approximately 1.5 million, up 120,000 from 1.37 million in December 2022. The number of foreign visitors to Japan in January 2019, before the COVID-19 pandemic, shows a recovery rate approaching 2.7 million.

With the increase in the number of foreign visitors and other foreign residents in Japan, the number of medical institutions accepting foreign patients who cannot speak Japanese is increasing. However, the supply has not yet caught up with the demand and medical institutions urgently need to improve their systems for accepting foreign patients.

In light of this situation, eHealth clinic Shinjuku has established a system that can respond quickly to foreign travelers who become ill as a “clinic where medical care can be received both in person and online.”

Features:
・We have English- and Chinese-speaking physicians who are readily available to provide direct assistance.
・Diagnosis forms and receipts can be issued in both English and Chinese languages.
・In addition to in-person visits, we offer online medical services and convenient drug delivery options, including delivery to hotels and other locations.
・We have established specialized outpatient clinics specifically designed for foreign travelers.
-Our outpatient services include diagnosis and treatment for various conditions such as fever (COVID-19 PCR, influenza antigen, cystitis, gastroenteritis, etc.)
-Insomnia
-Sexually transmitted diseases (testing and treatment for chlamydia and gonorrhea, syphilis and HIV testing)
-Erectile dysfunction (ED), and more.

eHealth clinic Shinjuku is equipped to respond quickly to foreign travelers who fall ill, allowing them to receive medical care in person or online whenever they need it. Our clinic has specialized outpatient clinics for foreign travelers, staffed directly by English- and Chinese-speaking physicians. We can issue medical certificates and receipts in English and Chinese, and provide in-person as well as online medical services and medication delivery (to hotels, etc.).

We will continue to provide flexible services that meet the needs of foreign patients and establish a system that allows them to receive medical care in Japan with peace of mind.

 

Hoichi Amano (M.D., MPH, PhD.)

After graduating from Saitama Medical University, he completed his residency at a university-affiliated hospital in Tokyo. He gained valuable experience and furthered his studies at prestigious institutions such as Tokyo Jikei University Hospital, Ashikaga Red Cross Hospital, and Kanagawa Prefectural Shiomidai Hospital. In 2016, he pursued his academic journey at Teikyo University Graduate School of Public Health, and in September 2018, he embarked on a study abroad program at Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Following his extensive medical training, he worked at a specialized medical clinic focusing on preventive medicine. In April 2022, he established the “eHealth clinic Shinjuku” located in Shinjuku-ku, Tokyo. Additionally, he serves as a commissioned industrial physician for several companies.

His professional certifications include medical specialist and advisor by the Japanese Society of Nephrology, medical specialist by the Japanese Society of Anti-Aging Medicine, industrial physician certified by the Japan Medical Association, master of public health, and doctor in public health.

 

【eHealth clinic Shinjuku】

Location: 3rd Floor, Shinjuku Dori Toyo Building, 2-6-4 Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Director: Dr. Hoichi Amano
Website: https://ehealthclinic.jp/

Our medical clinic is dedicated to the mission of supporting the health of individuals and families in their prime and empowering society through healthcare. We strive to create a personalized patient experience by maximizing the use of digital and online medical services.
We provide medical solutions tailored for companies, including health check-ups, mental health support, and industrial healthcare services. Our goal is to cater to the unique needs of each individual and contribute to their well-being.